Prima Primissima Díj 2024

2024.12.06.

Mengyán András képzőművesz, designer, kuratóriumunk tagja Prima Primissima Díjas

2024-ben a magyar képző- és iparművészet kategóriában Mengyán András, képzőművesz, designer, professzor vehette át a Prima Primissima Díjat díjat, gratulálunk Alapítványunk kuratóriumi tagjának!
Link Prima Primissima Díj

fotó: Szűcs László

Mengyán András Prima Primissima Díjas képzőművészdesigner, professzor

A geometrikus absztrakt festészet, a konstruktivizmus örökségét hordozó tárgyalkotás és a multimédiás installációk egyik karakteres és újító képviselője. Az Iparművészeti Főiskolát 1968-ban végezte el. Iparművészeti érzékenységének megmaradása mellett érdeklődése a képzőművészet felé fordult. Konceptuális, geometrikus, szeriális és későbbi munkái rendszerelvűen fogalmazódnak meg. A nyolcvanas években olyan számítógépes munkákat és environmenteket készített, amelyekben úttörő volt mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban egyaránt. Integrálta a fény, a hang, a film, a tükör és a huzalok által formált tereket a nézők aktív bevonásával. Művei számos hazai és több nemzetközi közgyűjteményben megtalálhatók.

Tagja a Magyar Képző és Iparművészek Szövetségének, Tagja a Magyar Széchényi Művészeti Akadémiának,  Art 22 Alapítvány Kuratóriumának elnöke, a Magyar Design Kulturális Alapítvány kuratóriumának tagja.

Budapesten és Bergenben él, a bergeni Iparművészeti Főiskola professzora ( E-mail: amengyan@t-online.hu Született: 1945, Békéscsaba (H) )

Tanulmányok:

  • 1968: Magyar Iparművészeti Főiskola
  • Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest. MS fokozat 1968.

Válogatott egyéni kiállítások

  • 1984. István Király Múzeum, Székesfehérvár (H).
  • 1985. Műcsarnok, Budapest (H).
  • 1992. Kunstforening, Bergen (N).
  • 1994. Hennie Onstad Kunstmuseum, Høvikoden (N).
  • 1995. Műcsarnok, Budapest (H).
  • 1995. Fészek Galéria, Budapest (H).
  • 1998. Éri Galéria, Budapest (H).
  • 2001. IKM (Internasjonalt Kultursenter og Museum), Oslo (N).
  • 2003. Kiscelli Múzeum, Budapest (H).
  • 2005. Flesch Károly Kulturális Központ, Mosonmagyaróvár (H).
  • 2007. Kévés Studió Galéria, Budapest (H).
  • 2009. Galérii Mesta Bratislavy-Mirbachov Palác, Bratislava/Pozsony(SK).
  • 2009. Üblacker-Hausl, München (D).
  • 2011. A22 Galéria, Budapest (H). Xantus János Múzeum, Győr (H). Nicolas Schöffer Múzeum, Kalocsa (H). Pécsi Galéria, Pécs (H).
  • 2012. Zsinagóga, Eger (H). 2014. Jenoptik, Jéna(D).
  • 2015. Gallery A22, Budapest (H).

Számos hazai és nemzetközi kiállítás, szimpózium, és konferencia résztvevője, előadója. Kritikák, riportok, interjúk és publikációk közlik és értékelik képzőművészeti és design tevékenységét amit számos hazai és nemzetközi díjjal honoráltak.

Válogatott Tanulmányok/Selected essays:

  • 1980. HEGYI Lóránt: MENGYÁN Andrásról. Ungarische Avantgarde katalog, 40-42. p.
  • 1984. KOVALOVSZKY Márta: Előszó MENGYÁN András kiállításához. Katalógus. Székesfehérvár,
  • 1986. Ildikó NAGY: Space and Man. András MENGYÁN’S environments. The New Hungaria  Quarterly, Vol. XXVII. no. 103, 212-216p.
  • 1995. Gunnar DANBOLT: MENGYÁN András. Egy Poszt- Modernista Új Modernista, Monográfia,  Kiadó: Műcsarnok, Budapest (ISBN 963 7550712).
  • 2003. FITZ Péter, Dr. KOVÁCS Péter: MENGYÁN András.Varázslatos Transzparencia. Katalógus, Kiadó: Kiscelli Múzeum, Budapest (ISBN 963 210144 8).
  • 2008. KOVALOVSZKI Márta: MENGYÁN András monográfia. Kiadó: Vince, Budapest (ISBN 978-963-9731-67-7).
  • 2008. SZILÁGYI András: MENGYÁN András monográfia. Kiadó: Paksi Képtár, Paks (ISBN 978-963-06-4673-4).
  • 2012. P.SZABÓ Ernő: Vizuális Térpolifónia. Katalógus, Kiadó: Művészetek Háza, Eger.(ISBN 978-963-86260-8-0).
  • 2013. P.Szabó Ernő: Varázslatos Transzparencia. Beszélgetés Mengyán Andrással, (ISBN 978-963-89944-1-7)
  • 2015. Mayer Erzsébet: Mengyán András 70’, Fényutazás (ISBN 978-963-89944-7-9)

Tevékenységének fő irányultsága:
Forma és térelmélet. Festmények, térplasztikák és interaktív multimédia installációk (environmentek) készítése. Jelenleg a transzparencia, a formák többnézőpontúsága és a háromnál több dimenzió kérdésköre foglalkoztatja. Ezirányú munkáinak elnevezése: Polifónikus Vizuális Tér (Vizuális Térpolifónia, Szimultán Térlátvány).

Munkái közgyűjteményekben:

  • Pécs: Janus Pannonius Múzeum (H). Békéscsaba: Munkácsi Mihály Múzeum (H).
  • Budapest: Iparművészeti Múzeum (H). Magyar Nemzeti Galéria (H). Ludwig Múzeum,
  • Új Képtár (H). Kiscelli Múzeum(H). Székesfehérvár: István király Múzeum (H). Miskolc: Herman
  • Otto Múzeum (H). Sárospatak: Városi Képtár (H). Ibrány: Városi Képtár (H). Paks: Városi
  • Képtár(H). Győr: Xantus János Múzeum (H).
  • Edmonton: Ring Hous Gallery (C). Bonn: Kunstmuseum (D). Frechen: Kunstverein Collection (D).
  • Rottweil: Kunstmuseum (D). Berlin: Staatliche Museum (D). Köln: Museum für Agevandte Kunst (D).
  • Graz: Neue Galerie am Landesmuseum (A). Pazin: City Museum (HR). Chrisstchurch: McDoughallArt
  • Gallery (New Zeland). Zagrab: Museum of Modern Art (HR). London: Art Council Collection (GB).
  • Kemi: Taidemuseo (Finland). Buchberg: Castle Museum (A). Washington DC: Hungarian Ambassy
  • (USA). Brussel: Museum, Petit Format (B). Høvikodden Oslo): Henie-Onstad Kunstsenter (N).
  • Lodz: Museum of Architecture (P). Krakow: International Print Triennial Society (P).
  • Bécs: Mumok (A). Stratford Upon Avon: MAD Museum (GB), Wien MUMOK (Moderner
  • Kunst Stiftung Ludwig Wien) (A), Würzburg, Sammlung Peter C. Ruppert, Konkrete Kunst in
  • Europa nach 1945, Museum im Kulturspeicher . London, Collection of  Canary Warf (GB).

és magángyűjteményekben,